Selecteer een pagina

Naast Amsterdam, London, Rio de Janeiro, Sydney, Berlijn en Tokyo, komt World Press Photo naar Den Bosch.  Al die tijd ben ik samen met Ruud Geven en Warren van Hoof bezig om te regelen dat deze fenomenale fototentoonstelling naar onze stad komt. We zijn heel blij met onze hoofdsponsor Canon en locatie-partner Willem Twee. 

Interview
Dat World Press Photo naar Den Bosch werd via de Brabantse kranten naar buiten gebracht. In de weekendbijlage van Brabants Dagblad, ED en BNDe Stem was onderstaand interview te lezen (geschreven door Janneke Hobo).

Van Amsterdam tot Mexico-stad en van Rome tot Barcelona. De tentoonstelling van World Press Photo 2017 is in meer dan honderd steden te zien en wordt door miljoenen mensen bezocht. In november komen de prijswinnende foto’s van de grootste journalistieke fotowedstrijd ter wereld voor het eerst naar Den Bosch. In de kunstruimte van de Willem Twee Fabriek zijn de indrukwekkende persfoto’s van 45 prijswinnaars uit 25 landen te zien.

Het was de droom van initiatiefnemers Ruud Geven (37) en Claire van Nunen (38) van Stichting Wereldbeelden om de prestigieuze tentoonstelling naar Den Bosch te halen. Toen Geven 20 jaar was en in Maastricht studeerde, maakt hij voor het eerst kennis met World Press Photo. “En dat was een belangrijk moment in mijn eigen ontwikkeling. De luiken gingen open naar de wereld en wat daar allemaal gebeurde. En dat heb ik nooit meer losgelaten.”

Ook Claire van Nunen kijkt graag met een brede en open blik naar de wereld. En dat is ook de reden dat het tweetal zo graag de tentoonstelling naar Den Bosch wilden halen. “We willen graag dat de mensen in Brabant hun blik verruimen. De World Press Photo’s tonen de werkelijkheid in onze wereld. Geen beeldmanipulatie, geen enscenering, geen ‘fake news’ of ‘alternative facts’. Je ziet in welke omstandigheden mensen (over)leven, waar mensen toe in staat zijn en de pracht van de natuur. Deze wereldbeelden, van super heftig tot prachtige en esthetische foto’s doen een beroep op de emathie van de toeschouwer. De foto’s vind ik enorm spreken en maken diverse emoties bij me los. Ze vormen mijn blik op de wereld en dragen bij aan de relativering van mijn problemen”.

Iconische beelden
Al sinds 1955 vormt de jaarlijkse World Press Photo de standaard in de fotojournalistiek. De foto’s groeien uit tot iconische beelden die een goed tijdsbeeld geven. Als voorbeeld noemt Claire van Nunen de foto van Nick Ut met het ‘napalm-meisje’, Phan Thi Kim Phuc (de winnaar World Press Photo van 1973). Al schreeuwend en huilend rent het meisje op blote voeten weg van haar vertrouwde dorp in het Zuid-Vietnames dorp Trang Bang. De napalm heeft ervoor gezorgd dat ze alles kwijt is geraakt. “Deze foto komt direct bij je binnen. Je voelt hoe zij zich moet voelen nadat haar hele wereld verwoest is.” Geven noemt als voorbeeld een winnaar van 2017. Een zeeschildpad verstrikt in visnetten. “Esthetisch een prachtig plaatje. Maar dan besef je opeens dat dit beest het niet gaat overleven.”

De winnende foto’s van de afgelopen jaren laten vaak angst en ontbering zien, maar ook hoop. De jury heeft dit jaar voor een, voor veel mensen, schokkende foto gekozen. De Turkse fotograaf Burhan Ozbilici van persbureau Associated Press maakt een foto van de dader van de aanslag op de Russische ambassadeur in Turkije. Volgens de jury is de foto een ‘explosief beeld dat de haat in onze tijd uitbeeldt.’ “Het draait bij al deze beelden elke keer weer om het verhaal dat er achter steekt”, zegt Ruud Geven. “En om wat ze ons te vertellen hebben over onszelf”.