Selecteer een pagina

Stadsproject WOLK

“Claire, wil je het strategisch marketingplan schrijven, het crowdsource platform ontwikkelen en de marketingleider zijn voor het tweede grote stadsproject van Lucas De Man?”

Opdrachtgever

Over het project

Marketing en creatie

  • Crowdsource platform
  • Visual identity
  • Video-marketing

Behind the scenes

Samenwerking

Credits

fotografie: project WOLK

fotografie: project WOLK

fotografie: project WOLK

fotografie: project WOLK

Na het succes van OOG Den Bosch presenteerde Lucas De Man in augustus 2016 het langverwachte vervolg: WOLK. Met stadsproject WOLK ging Lucas (destijds stadskunstenaar van Den Bosch) verder waar hij met OOG Den Bosch was gebleven: sociaal-maatschappelijke verbindingen in de stad leggen. Daarvoor was een vernieuwende manier van marketing nodig om een divers publiek te laten lopen door WOLK. Lucas vroeg Claire om samen een nieuw crowdsource platform te ontwikkelen.

Marketing en creatie

Voor WOLK – een theatrale tocht van wat je bent naar wie je bent – werd een speciale marketingaanpak bedacht. Een die aansloot bij de ambities van Lucas De Man en de inhoud en artisticiteit van de kunstinstallatie, ontworpen door Pascal Leboucq.  

Crowdsource platform
Belangrijk onderdeel van het tweede stadsproject van Lucas De Man was de ontwikkeling van de social responsibility website van project WOLK. In het kort is de website een crowdfundtool, maar dan op het niveau van een stadskunstenaar die de stad en haar mensen met elkaar verbindt. Het idee achter dit online platform is simpel: ‘Geef WOLK door’. De tickets werden verkocht volgens het pay-it forward principe: ‘Wie Geeft, Wie Krijgt’.

Mensen, bedrijven en organisaties werden gevraagd om toegangskaarten voor kunstinstallatie WOLK te kopen en een deel daarvan door te geven aan sociaal-innovatieve en maatschappelijke organisaties die wij als projectteam hadden geselecteerd.
Deze organisaties delen de gedoneerde WOLK kaarten uit aan bijzondere Bosschenaren die veel doen voor het samen-leven in de stad én aan mensen die zonder deze steun anders niet zo snel naar WOLK zouden (kunnen) gaan. En deze mensen gaven ook weer door: zij deden, op hun manier, iets voor het samen-leven in de stad. Deze vernieuwde aanpak van verkoop van toegangskaarten heeft zijn vruchten afgeworpen.

Visual identity
WOLK maakte deel uit van het internationale project In Search of Europe en had daarmee dezelfde visual identity. De vormgeving van het drukwerk, advertenties, prints in de openbare ruimte en op de locatie van WOLK is door Claire gemaakt.

webdesign: Play ID, design: Het Echte Werk

webdesign: Play ID, design: Het Echte Werk

webdesign: Play ID, design: Het Echte Werk

webdesign: Play ID, design: Het Echte Werk

webdesign: Play ID, design: Het Echte Werk

vormgeving: claire is helder, design: Het Echte Werk

vormgeving: claire is helder, design: Het Echte Werk

vormgeving: claire is helder, design: Het Echte Werk

Video-marketing
Het kunstobject liet zich goed lenen om met een drone opnames te maken. Daarmee kon de beleving van het uitzicht boven bij WOLK goed weergegeven. Voordat de kunstinstallatie in ‘s-Hertogenbosch stond, hebben we aandacht gegeneerd met het animatiefilmpje waarin de potentiële bezoeker zowel over WOLK als het over het nieuwe crowdsourceplatform werd geïnformeerd.

Behind the scenes

Laatste project als Bossche stadskunstenaar

WOLK wegens succes verlengd

Podium on Tour op bezoek

Samenwerking

Het stadsproject WOLK is een co-productie van Stichting Nieuwe Helden en Het Zuidelijk Toneel. Het werd mede mogelijk gemaakt door subsidiënten/begunstigers, partners en ambassadeurs, zoals:

Credits

Het team dat WOLK realiseerde bestond uit: Lucas De Man (concept en regie), Pascal Leboucq (concept en ontwerp), Kimberly Major (dramaturgie en projectleiding), Claire van Nunen (marketing en communicatie), Kas van Huisstede (technisch producent), Thomas de Bruin (webdeveloper), Sylvain Vriens (software & show control), Martijn Swart (app ontwikkeling & bezoeker tracking), Marc Alberto (muziek en geluid), Rick Hooijberg (productie), Elske Verbraak (coördinatie hosts), Lisenka Dogan (communicatie ondersteuning), Theo Meereboer en Petra Bolhuis (advies Socratische leer) en Wouter Goedheer (zakelijke leiding).