Selecteer een pagina

Stadsproject OOG Den Bosch

“Claire, wil je het marketingcommunicatie-plan ontwikkelen en alle promotionele campagnes coördineren voor het eerste grote stadsproject van Lucas De Man? “

Opdrachtgever

Over het project

Marketing en creatie

  • Visual identity
  • Online en social media
  • Video-marketing
  • In de media

Behind the scenes

Samenwerking

Credits

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

fotografie: Pascal Leboucq

Lucas De Man gaf als stadskunstenaar van ‘s-Hertogenbosch de stad ogen. Met OOG Den Bosch pleitte hij voor meer menselijkheid in de stad. De eyecatchers van het stadsproject waren 5 giga ogen die aan 5 prominente gebouwen hingen.  OOG is een kunstinstallatie waar de bezoeker hoog in de lucht een theatrale reis maakt en waar je in het OOG zit en kijkt naar de wereld.

Marketing en creatie

Het stadsproject OOG Den Bosch was geen doorsnee project. Het was een stadsproject waarbij ondernemend, strategisch en creatief denken en goede samenwerking een vereiste was. Claire werd gevraagd door Lucas De Man om dit stadsproject in Den Bosch en omgeving op de kaart te zetten. Samen met het team en de partners is een buzz gecreëerd in de stad en heeft OOG nationaal en internationale aandacht gekregen.

Video marketing
De grootsheid van het project bracht mee dat mensen overtuigd moesten worden, dat deze plannen werkelijkheid zijn. Want wie heeft nu vijf enorme OOGen in de stad zien hangen? Daarom heeft Claire ervoor gekozen om stevige beeldredactie te coördineren. Gezien de lange proef- en opbouwperiode is er met een reeks video’s aandacht gegenereerd voor de ontwikkeling en realisatie van OOG. Dit in samenwerking met partners die hierin hun innovatie ondersteuning konden tonen.
In de korte periode voordat alle vijf de OOGen open gingen is het verhaal van OOG in een video gegoten. Het script is in samenwerking met Lucas De Man en Ruut van der Beele geschreven. In een dag zijn de opnames gemaakt en zijn vervolgens verschillende versies van trailers gemaakt, een Nederlandstalige, Engelstalige en een die op Nederlandse televisie werd uitgezonden. Via de nationale tv-uitzendingen (zendtijd voor politieke partijen) zijn er ruim 674.000 mensen bereikt.

webdesign: Defakto

vormgeving: claire is helder

vormgeving: claire is helder

vormgeving: claire is helder

vormgeving: claire is helder

Visual identity
Voor OOG Den Bosch heeft Claire het logo en de visuele identiteit ontworpen. Aan de basis lag het campagnebeeld dat reeds ontwikkeld was. OOG bekeek de wereld vanuit verschillende perspectieven. Dit gegeven heeft Claire vertaald in het logo dat als een venster werkt. De dubbele open O staat symbool voor het kijken door de ogen en verder kijken. Het logo is als een vignet toepasbaar op grafische elementen en fotografie. Met het oog op de toekomst is het ook voor verschillende steden te gebruiken, zoals OOG Amsterdam.

Online en social media
De website oogdenbosch.nl stond centraal in de informatievoorziening en kaartverkoop. Vanuit daar werden naar de social media kanalen Twitter, Facebook en Vimeo de actualiteiten gedeeld. Op Facebook werd de fanbase snel uitgebreid en had OOG een enthousiaste achterban. Het bereik dat daarmee gecreëerd werd heeft positief gewerkt voor het gehele project. Steeds meer Bosschenaren wisten ervan en namen op een manier deel in het stadsproject. De content was persoonlijk en enthousiast van aard, en altijd gericht op het delen ervan om de dialoog te stimuleren.

De rol die Claire naar partners vervulde was dat een coördinerende rol om samen nieuws in de stad te creëeren waardoor de media er ook op inhaakten. Om er wat getallen aan het bereik te hangen: 13.400 internationale tweets. Niet alleen internationaal, ook landelijk, regionaal en vooral lokaal werd er veel over het stadsproject gecommuniceerd. Ook door de Bosschenaren, zowel de bezoekers als de samenwerkingspartners.

In de media

De stad ‘s-Hertogenbosch had de wereldpremière met OOG Den Bosch. Daarom heeft Claire de internationale pers benaderd. Beroemde online magazines als Wired, pfsk en Archilovers schreven over de gigantic eyeballs.

Ook heeft Claire met het Brabants Dagblad een samenwerking opgezet vanuit de inhoud van het project. In een reeks interviews werd er de blik op de stad en haar samenleving gegeven. Het Brabants Dagblad hield gedurende het stadsproject een dossier bij over OOG met artikelen, foto’s en video’s ( bd.nl/OOG).

Behind the scenes

Vanaf de start van het proefoog aan de gevel van Würth tot aan opening van de afzonderlijke ogen en de afsluiting van het stadsproject met fakkels op de Parade en alles daar tussenin is Claire betrokken geweest. Er waren verschillende mooie momenten achter de schermen die het vermelden waard zijn:

Opnames TV-uitzending OOG

De OOGen zijn open

Opbouw van de OOGen

Samenwerking

Het stadsproject OOG Den Bosch is een productie van Stichting Nieuwe Helden en Het Zuidelijk Toneel en kwam tot stand door samenwerking met 36 partners waaronder:

Credits

Het team dat OOG Den Bosch realiseerde bestond uit: Lucas De Man (concept), Pascal Leboucq (ontwerp), JanJoost Verhoef (animatie OOG), Marc Alberto (muziek),Kas van Huisstede (technisch producent), Kimberly Major (projectleiding), Claire van Nunen (marketing en communicatie) en Wouter Goedheer (zakelijke leiding).