Selecteer een pagina

Lampenmakers

“Claire, wil je voor de stedelijke theatervoorstelling ‘Lampenmakers’ de marketingstrategie bedenken en coördineren in de uitvoering?”

Opdrachtgever

Over het project

Marketing en communicatie

  • Video-marketing
  • Branding en online marketing
  • Quiz-marketing

In de media

Behind the scenes

Samenwerking

Credits

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

fotografie: Phile Deprez

De voorstelling ‘Lampenmakers, hoe Philips kwam, made things better en alles veranderde’ werd speciaal gemaakt voor Eindhoven. Een uniek theatraal feest dat in september 2017, drie weken lang alleen in de Philipszaal van het Parktheater speelde. Het verhaal van Philips werd voor een groot en divers publiek gemaakt. Als ervaringsdeskundige met stedelijke projecten werd ik gevraagd om een buzz rondom ‘Lampenmakers’ te creëren en daarmee de zichtbaarheid te vergroten en het draagvlak te verbreden.

Marketing en communicatie

Lampenmakers was uniek in opzet en gaf het mythische verhaal van Philips aan het publiek. Aan de basis ervan lagen een veertal interviews, vertrouwelijke gesprekken met oude en nieuwe directeuren, divisiemanagers, medewerkers en gepensioneerden. Tevens was er een topcast. Daarom is er in samenwerking met Omroep Brabant een making of gemaakt die zowel werd uitgezonden, als dat er video-teasers van werd gemaakt.  

Video marketing
In samenwerking met Omroep Brabant is er een making of van de voorstelling gemaakt die aan de vooravond van de première herhaaldelijk werd uitgezonden. Want  het verhaal van Philips rijkt verder dan alleen Eindhoven. Daarbij werden in twee grote Brabantse steden de voorbereidingen getroffen die écht uniek te noemen zijn. Bij Het Zuidelijk Toneel werd er gerepeteerd en in de Philipszaal in het Parktheater werd de setting voor drie weken lang opgebouwd. Redenen genoeg om het publiek een kijkje achter de schermen te geven.

Branding en online marketing
Naast de tv-uitzending was de strategie gericht om het publiek op verschillende manieren in contact te laten komen met de theatervoorstelling. Naast de cross-channel aanpak, maakte quiz-marketing onderdeel uit van de strategie. Binnen de nieuwe huisstijl van Het Zuidelijk Toneel is er gekozen om te werken met illustratie als campagnebeeld (made by Tim Lahan). Tevens is er een samenwerking met het Philips Museum gerealiseerd, waarbij het publiek voordeel kreeg om een combinatiebezoek te doen aan theater en museum.

illustratie: Tim Lahan

illustratie: Tim Lahan

design: HeyHeydeHaas Creative Agency

design: HeyHeydeHaas Creative Agency

Quiz-marketing
Naast het reguliere theaterpubliek wilden we ook een grote groep mensen bereiken waarvoor een theaterbezoek niet vanzelfsprekend is. Met de quizzen Lampenmakers hebben we het bereik van niet-theaterbezoekers vergroot. De vragen hadden verschillende moeilijkheidsgraden, gingen over personen binnen het bedrijf (oude en nieuwe directeur), over ontwikkeling nieuwe producten en de maatschappelijke relevantie van Philips op de stad.  De vragen zijn gemaakt door De Vragenfabriek (die ook de vragen voor programma’s als ‘Het mes op tafel’ maakt) en geverifieerd door het Philips Museum.

In de media

De mediacampagne was gericht om lokaal, regionaal en landelijk aandacht te genereren. In magazine, kranten, blogs, radio en tv werd erover geschreven en gesproken.
Een greep uit de media-aandacht:

Behind the scenes

Ondertussen in de kleedkamers ...

Interview op Radio 1

Making of Lampenmakers

Samenwerking

Lampenmakers is een productie van Het Zuidelijk Toneel en Parktheater Eindhoven. En kreeg medewerking van deze partners:

Credits

Het team dat Lampenmakers realiseerde bestond uit: Marcel Osterop (tekst en concept), Roel Swanenberg (regie en concept), Tijn Docter (spel), Sarah Jonker (spel), Bart Klever (spel), Judith Sleddens (spel), Peter Vandemeulebroecke (spel), Bert Huysentruyt (muziek), Nicolas Rombouts (muziek), Geert Hellenings (muziek), Piet Menu (dramaturgie), Arjan Gebraad (regieassistentie), Michiel van Cauwelaert (toneelbeeld), Jean Lou Caglar (lichtontwerp), Sanne Reichtert (kostuumontwerp), Danielle Thomas (productie), Claire van Nunen (marketing en communicatie), technici van Parktheater en Het Zuidelijk Toneel.