Selecteer een pagina

In Search of Europe

“Claire, wil je een reisblog ontwikkelen en bijhouden gedurende en na de reis die Lucas De Man en zijn team gaan maken door Europa?”

Opdrachtgever

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

fotografie: In Search of Europe

De transitietijd waarin ons continent zich bevond in 2015, vormt het uitgangspunt voor In Search of Europe van Lucas De Man. Hij bracht een journalist, dramaturg en camerateam bijeen en ging met hen op zoek naar de staat van Europa. Het team reisde in 30 dagen langs 17 Europese steden in Nederland, België, Polen, Italië, Spanje, Duitsland, Turkije en Griekenland. Wat ze tijdens deze reis ontdekten werd door Claire vastgelegd in de blog www.insearchofeurope.eu 

Marketing en creatie

In eerste instantie is In Search of Europe een onderzoeksproject waarbij Lucas De Man en zijn team ideeën, inspiratie en kennis opdoet tijdens zijn reis door Europa. Deze reis kon online gevolgd worden via de blog insearchofeurope.eu die foto’s, video’s en tekstuele verslagen bevat. Tevens maakte de blog deel uit van de overkoepelende site waar ook over de deelprojecten, zoals de documentaire, werd gecommuniceerd.

Visual identity
De blog was onderdeel en inspiratie voor de andere projecten die onder In Search of Europe vielen. Het project startte met inspiratie opdoen door het op reis gaan. Het omvatte daarnaast een theatervoorstelling/lecturere performance en de kunstinstallatie WOLK. Naast deze verwijzigingen refereert het logo/icoon (design by Het Echte Werk) ook naar het ‘wanderen’ van Lucas De Man, die door zijn leermeester Matthijs Rümke op pad werd gestuurd. Het icoon werd als avatar op de social media gebruikt. Tevens werd het in animaties (made by Full Frame) gebruikt voor de content die gedeeld werd.

Blog
Het doel was een website te ontwikkelen waar er informatie over het gehele én over de deelprojecten stond. Tevens een blog waar er uitgebreid verslag kon worden gedaan van de reis. De mensen waarmee Lucas sprak, zowel historici en professoren die hun kennis deelden over de ‘founding fathers’ van Europa, als hedendaagse kunstenaars en sociaal creatieve personen in de breedste zin van het woord. De plaatsen waar ze leven en de zoektocht waar ze allen mee bezig zijn. Vanwege het internationale aspect van de reis is de site tweetalig.

Content creatie
Voor deze reis liet Lucas zich vergezellen door een filmregisseur en cameraman, een journalist en een productieleider. De content die op een dag werd gemaakt, werd ’s avonds en ’s nachts doorgestuurd, zodat Claire de foto’s, video’s en artikelen kon delen. Via social media werden de landen en steden die werden bezocht aangekondigd door animaties.

Documentaire

De documentaire In Search of Europe, Meeting Modern Visionaries is ook onderdeel van het overkoepelende project. In deze docu deelt Lucas De Man de hoogtepunten en inzichten van zijn reis.

Kanteling (renaissance)
Lucas ontdekte een generatie die pragmatisch-idealistisch in de wereld staat. Een generatie die op verschillende manieren technologie en kunst inzet om community en sociale bewegingen te creëren in een gezamenlijke strijd voor het behoud van onze commons, een nieuwe democratie, en een wereld waarin meer samen wordt geleefd.
De reis die Lucas maakte en de gesprekken die hij voerde en daarmee kennis opdeed, zijn zo inspirerend dat Tegenlicht er een aflevering aan wijdde. Deze en de gehele documentaire zijn online te bekijken:

VPRO Tegenlicht aflevering Op zoek naar Europa

Première docu 'Meeting Modern Visionaries'

Bekijk de docu hier online

Samenwerking

In Search of Europe is een productie van Stichting Nieuwe Helden en Het Zuidelijk Toneel. Het project kwam tot stand in samenwerking met deze partners:

Credits

Aan de reis en de documentaire hebben de volgende mensen meegewerkt: Lucas De Man (concept, interview en regie), Ruut van der Beele (videomontage en regie), Ton Vorselaars (camera), Pepijn Robben (camera), Kimberly Major (onderzoek, dramaturgie, productie en projectleiding), Tomas Vanheste (journalistieke ondersteuning), Bregtje Radstake (productie), Marjolein Roozen (onderzoek) en Claire van Nunen (communicatie).
En met medewerking van: Matthijs Rümke, Hans Trapman, Jonas Staal, Jan van der Stock, Simon Allemeersch, Lieven de Cauter, Michal Targowski, Slawomir Sierakowski, Miasto Jest Nasze, Giorgio de Finis, Niccolo Capponi, mmmm…, El Campo de Cebada, Christian Utpatel, Social Muscle Club en vele andere wetenschappers, kunstenaars en visionairs uit Nederland, België, Duitsland, Polen, Spanje, Italië, Turkije en Griekenland.