Selecteer een pagina

Bosch Parade

“Wil je helpen met de strategie bepalen, daarbij de marketing en communicatie van Bosch Parade bedenken, coördineren en uitvoeren?”

Opdrachtgever

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

Na het succes in het Jheronimus Bosch 500 jaar besloot de Stichting Bosch Parade om zelfstandig een doorstart te maken met een vernieuwde opzet van Bosch Parade. Claire werd in een vroeg stadium gevraagd om mee te denken en schrijven aan het projectplan.

De vernieuwing betrof de artistieke samenwerking, community heractiveren en financieel zelfstandig worden. Claire bedacht een (marketing)strategie die aan deze drie vernieuwingen bijdroeg én een die nog meer bezoekers zou moeten trekken dan in het succesvolle jaar in 2016.

Inmiddels is de zonnige achtste editie van Bosch Parade geweest en heeft het evenement een recordaantal bezoekers getrokken. In totaal bezocht een geschat aantal bezoekers van 27.000 personen de Bosch Parade. Daarmee was dit de best bezochte editie tot nu toe.

Digital marketing & communicatie

Om financieel zelfstandig te worden is de financieringsmix uitgebreid en zijn er verschillende verdienmodellen aan het evenement toegevoegd. Claire adviseerde om tribunes langs de route van Bosch Parade te plaatsen om met de verkoop van zitplaatsen een klantenbestand op te bouwen.

Dat is achteraf een goede zet geweest want daarmee werd de combinatie gemaakt van het behoud van een gratis evenement én een mooi aanbod voor specifieke doelgroepen die comfort en gemak zoeken. Met de ontwikkeling van de nieuwe website stond mobile friendly centraal; belangrijke voorwaarde omdat de kaartverkoop voor tribunes via de website boschparade.nl liep. Voor de internationale bezoekers is de website ook volledig tweetalig uitgevoerd. Binnen de website was veel aandacht voor het verkopen van de tribuneplaatsen en arrangementen voor toeristen.

claire is helder x buro Meta x studio Tween

claire is helder x buro Meta x studio Tween

claire is helder x EM Cultuur

claire is helder x buro Meta x studio Tween

CRM en E-mailmarketing

Bij een nieuwe organisatie bouwen komt ook een nieuw CRM-systeem kijken. Claire deed onderzoek en adviseerde om een pakket aan te schaffen dat de koppelingen maakte tussen de digitale systemen als relatiebeheer, website en nieuwsbrieven. Dit was een randvoorwaarde om de doelstelling voor het (re)activeren en organiseren van de community Bosch Parade te behalen. Tevens kan er middels de data een customer journey in beeld worden gebracht, zodat er meer gestuurd kan worden op gewenst gedrag. In de e-mailmarketing strategie waren er drie hoofddoelen belangrijk, namelijk het creëren van traffic naar de website, gewenst gedrag stimuleren (kopen van ticket en verhogen volgers en fans social media) en herhaalbezoek aan de website creëren.

fotografie: Claire van Nunen

fotografie: Claire van Nunen

fotografie: Claire van Nunen

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

fotografie: Ben Nienhuis

Storytelling

Een van de artistieke vernieuwingen was het versterken van de beleving voor het publiek. Om dat te bereiken is er gekozen om Bosch Parade als een voorstelling op het water te ontwikkelen. Eén parade met één verhaal, gemaakt door een collectief en community in plaats van losse kunstwerken gemaakt door individuen. Een voorstelling met vijftien werken die aan elkaar zijn gesmeed met behulp van spelregie, muziek, kostuums en teksten.

Terwijl het concept werd bedacht moest er een campagnebeeld worden ontwikkeld. Claire schreef de briefing voor het ontwerp van het campagnebeeld en Studio Tween heeft het ontworpen. Belangrijk was dat het een aansprekend beeld moest zijn in lijn met voorgaande edities. Een gezicht dat de bezoeker recht aankijkt, want uit (neuromarketing) onderzoek blijkt dat ogen die je aankijken de aandacht trekken. Ook moest het tegenstellingen in zich hebben, zoals water & vuur, onheilspellend & vriendelijk, onder- & bovenwereld. Daarnaast moest het uitdrukkelijk niet verwijzen of gebruik maken van kunstwerken van Bosch, het moest wel de geest van Jheronimus Bosch uitstralen. Dit omdat de ambitie van Bosch Parade is om contemporaine professionele kunst in te zetten om mensen te verbinden, te inspireren en te verrassen zoals Jheronimus Bosch dat 500 jaar geleden deed en nog steeds doet.

Promotie en campagne

In de uitrol van de campagne is er voor een sterk regionaal georiënteerde verspreiding gekozen met een aantal landelijke acties. Zowel de traditionele media als de social media werden ingezet om een groot publiek te bereiken. Om een getal te noemen, het Facebook-evenement ‘Bosch Parade 2019 – the Netherlands‘ voor de uitvoeringen van 21, 22 en 23 juni 2019 heeft 88,8 duizend personen bereikt. De verschillende publieksgroepen zijn met een mix van online advertising, radiospot’s en tv-commercials verleid om naar Bosch Parade te komen. In de grote Brabantse steden en in ‘s-Hertogenbosch zelf werd er een buitenreclame campagne gevoerd naast de reguliere verspreiding van promotiemateriaal in omringende dorpen. In ‘s-Hertogenbosch is nog extra promotie gemaakt middels het verspreiden van de programmaplattegrond en de inzet van stads- en stationsbanieren op de grote uitvalswegen in en tot de stad.

Ook landelijk bereik is gegenereerd. Er werden artikelen en agenda-tips gepubliceerd die verschenen in Spoor, de BK en de Libelle. In alle NS intercity’s was twee weken lang Bosch Parade op de schermen te zien. Het landelijk bereik werd verder gecreëerd door op de nationale televisie mee te liften in de campagnes van de Cultuurstad van het Zuiden (NPO zenders), de samenwerking aan te gaan met Tapperuse (Talpa zenders). De uitzending en herhaling van de live-uitzending van Omroep Brabant werd goed bekeken.

Behind the scenes

Vanaf de doorontwikkeling van Bosch Parade tot en met de daadwerkelijke uitvoering van Bosch Parade zijn er diverse momenten geweest die het vermelden waard zijn:

Recordaantal bezoekers

Persbegeleiding

Interview

Samenwerking

De Bosch Parade is een productie van Stichting Bosch Parade. De editie 2019 kwam mede tot stand door co-producent Eelt collectief en de samenwerking en steun van deze bedrijven en instanties:

Credits

Het team dat Bosch Parade, editie 2019 realiseert wordt gevormd door deze personen: Miesjel van Gerwen (artistiek leider), Erik de Jong (zakelijk leider), Monique Zijp (regie), Lucas Kastelijn (dramaturgie en regie), Erik Vink (ontwerp en techniek), Martijn van Dalen (ontwerp en techniek), Loes Reiling (compositie), Reg Gruson (beeldverslaglegging), Jeroen Everaert (advies), Anneloes Ebing (vrijwilligerscoördinator), Claire van Nunen (hoofd marketing en communicatie), Miriam Alders (communitymanager) en Stephan Grilis (productieleider). Alle kunstenaars staan vermeld op de site van Bosch Parade.