Selecteer een pagina

Bosch Open Expo

“Claire, wil je een marketing- en communicatiestrategie ontwikkelen en zorgdragen voor de uitvoering ervan?”

opdrachtgever

Met de ‘Bosch Open Expo’ (B.O.E.) werd een podium geboden aan hedendaagse kunst van zowel professionele kunstenaars als amateurs geïnspireerd op het werk en leven van Jheronimus Bosch. De B.O.E. was de grootste tentoonstelling in Brabant die werd samengesteld door open inschrijving. Iedereen kon meedoen door zijn/haar kunstwerk aan te melden.

Met een cross-chanel marketing aanpak startte in juni 2015 de wervingsactie voor de selectiedag op 21 november 2015. Op die zaterdag werden de 700 aangemelde kunstwerken anoniem gekozen door een deskundige 18-koppige dagjury die speciaal voor de B.O.E. was samengesteld. Op 19 maart werd de tentoonstelling geopend en de B.O.E.-catalogus gepresenteerd. Dat was het startschot waarop de  B.O.E.-collectie op een 8-tal locaties in Den Bosch werd geëxposeerd gedurende een half jaar.

Visual identity

De essentie van het project, het tonen van een collectie hedendaagse kunst, geïnspireerd op het werk en leven van Jheronimus Bosch,  was het uitgangspunt van de briefing. Samen met Studio Tween heeft Claire de metafoor bedacht waarna het concept is uitgewerkt: de aloude spijker. Een verwijzing naar de mogelijkheid dat het werk van de deelnemer kan komen te hangen.

design: Studio Tween | web development: PLAY Interaction Design
design: Studio Tween
design: Studio Tween
design: Studio Tween
design: Studio Tween | vormgeving: Leonie Verbrugge | fotografie: Irma Bulkens
fotografie: Ben Nienhuis
fotografie: Ben Nienhuis

In de digital marketingstrategie stond de website centraal in de informatie-voorziening, werd er gebruik gemaakt van e-mailmarketing en werd social media ingezet om de doelgroepen te bereiken.

Website
De website werd ingezet voor de hele periode van het project, waarbij de functie van de site in de eerste fase van het project werd ingezet op wervingsproces en aanmeldprocedure. De tweede fase startte na de selectiedag, in aanloop en gedurende de tentoonstellingsperiode, waarbij er geïnformeerd werd over alle expositie-locaties en de geselecteerde kunstwerken.

Social media
Via de social media kanalen Twitter en Facebook werden professionele kunstenaars, studenten en amateurs bereikt via advertising en het netwerk van Stichting Jheronimus Bosch, de betrokken expositielocaties en andere (media)partners. De foto’s en video’s van de selectiedag, de start en openingen van de locaties werden hier gedeeld.

Het werven van kunstenaars en amateurs, de bekendmaking van de juryleden en introductie van enkele expositielocaties werd gecombineerd in een reeks van video’s. In vijf filmpjes werden op een ludieke en geheimzinnige manier vijf juryleden en locaties bekend gemaakt. De video’s stonden centraal in de werving.

Om de tentoonstelling te promoten zijn er tijdens de selectiedag opnames gemaakt. Hierin wordt een sneak preview van kunstwerken gegeven en werden enkele juryleden, zoals Hendrik Driessen, Majke Hüsstege en Paul van Rosmalen, geïnterviewd.

Catalogus

De gehele coördinatie van de catalogus heeft Claire gedaan. Van de fotografie van de geselecteerde kunstwerken tijdens de selectiedag, het ontwerp, de vormgeving, de teksten (van afstemming met de kunstenaars over de bijschriften tot en met tekstredactie). De B.O.E. catalogus omvat de 147 kunstwerken die tentoongesteld werden op acht locaties in ‘s-Hertogenbosch. En presenteert per locatie de selectie van kunstwerken met korte beschrijving door de kunstenaar, introduceert de locaties en de betreffende jury. Ook bevat het een index van kunstenaars en het overzicht van openingstijden, looptijd en entree per locatie.

Behind the scenes

Uitleg plannen

Geslaagde selectiedag

B.O.E. van start

Samenwerking

De Bosch Open Expo (B.O.E.) was een project van Stichting Jheronimus Bosch, naar het idee van ArtWorlds (Haagse ZomerExpo). Op verschillende vlakken is er samen gewerkt: de locatie waar de selectiedag kon plaatsvinden, de reguliere en niet-reguliere expositieplekken in de stad, de twee grote Bossche musea die meewerkten aan de realisatie en Cultuur+Ondernemen die een workshop verzorgde.

Credits

Het projectteam Bosch Open Expo (B.O.E.) bestond uit Marc Eijsink-Smeets (projectleiding), Miriam Alders (productie) en Claire van Nunen (marketing en communicatie).