Blog

Wie geeft, die krijgt

Wie geeft, die krijgt

Bossche organisaties, bedrijven en bevolking verbinden

tekst: Claire van Nunen

‘Ondernemen is een uiting van een innerlijke drang om iets te creëren of te veroorzaken. Het ondernemerschap vormt dan ook een wezenlijk onderdeel van de inhoud van mijn projecten die altijd een verbindend karakter hebben.’ Lucas De Man, regisseur, creator en tv-presentator, legt als Bossche stadskunstenaar met zijn nieuwe grote kunstproject wederom verbindingen tussen Bossche organisaties, bedrijven en bevolking.

Lucas staat bekend als een creatieve aanjager die de verbinding graag opzoekt. Met zijn stadsproject OOG Den Bosch kon geen Bosschenaar om hem heen. Vijf enorme ogen keken vanaf de gevels van SAP, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Theater aan de Parade, Watertoren en de oude fabriek De Heus naar de stad. Op 4 augustus verschijnt de opvolger, stadsproject WOLK. Samen met Pascal Leboucq bouwt Lucas een 23 meter hoge toren met daarin een hightech multimediaal gangstelsel waar de bezoeker alleen doorheen loopt. De tocht komt uit op het dak met een spectaculair uitzicht over de stad.

 

Wat maken je stadsprojecten ondernemend?

‘Ik geloof in een creatieve stad waarbij in een goed kunstproject de creator het verhaal en het framewerk bepaalt. Echter in de uitvoering is hij slechts een van de partners. Daarvoor moeten wij creators onze ballen in ons hand nemen en naar bedrijven, onderwijs en organisaties stappen. Hen uitnodigen om mee te doen met ons verhaal en vragen om vanuit hun achtergrond en expertise het ook hun project te maken. Ik ben niet bang om op bedrijven af te stappen. Je moet accepteren dat je, net als de ander, niet altijd alles weet. Als de twijfel mag bestaan, kan er pas echt sprake zijn van daadkracht. Twijfel voedt immers de noodzaak om te ondernemen.’

 

Waarom heb je voor WOLK een crowdsource-platform ontwikkeld?

‘WOLK is meer dan ‘alleen’ een kunstinstallatie, het is een stadsproject. Met dit crowdsource-platform willen wij de spectaculaire tocht cadeau doen aan de stad. In het bijzonder aan mensen die veel doen voor het samen-leven in de stad en aan mensen die anders niet zo snel naar kunst en cultuur kunnen gaan. Via het platform betrekken we op voorhand meer mensen en bereiken we een breder publiek. Het idee is simpel, via projectwolk.nl kunnen bedrijven en particulieren toegangskaarten voor WOLK kopen voor sociaal-maatschappelijke organisaties. Deze organisaties hebben zich aangemeld en delen de gedoneerde kaarten uit aan bijzondere mensen in hun achterban. En deze mensen geven weer iets terug aan de stad.’

Lees artikel in Regio Business via Issuu of bekijk de pdf-file.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.